آشنایی با هسته در CPU
فروش سرور اچ پی و فروش سرور S U P E R M I C R O و راه اندازی مرکز داده و مجازی سازی
سایت تخصصی راه اندازی سرور های مجازی ، کلاسترینگ و گرید
درباره سایت


مرکز فروش سرور های Supermicro و سرورهای HP
آخرین مطالب
 

cpu که همان مرکز کنترل کامپسوتر هست و به ان مغز کامپیوتر هم می گویند، این روزها یکی از مهمترین قطعاتی است که یک فرد در هنگام خرید سیستم به آن توجه می کند. در این گفتار نگاهی مختصر و مفید به cpu می پردازیم:

cpu هایی که این روزها در بازار مشتری بیشتری دارند، از دو شرکت بزرگ اینتل و amd هستند که به فراخور استفاده از هرکدام از این دو مدل باید مادربرد مخصوص این cpu ها را استفاده کرد.

اما چیزی که بیشتر قصد داشتم در این گفتار به آن بپردازم بحث هسته در این قطعه هست و اینکه چگونه بفهمیم یک cpu چند هسته ای است.

ابتدا به cpu ها در شرکت اینتل بپردازیم. شرکت اینتل نسل پنتیوم را جایگزین سلرون قدیمی کرد که در بحث تفاوت این دو همین نکته بس که سریعترین پردازنده پنتیوم ۴ ، شصت مرتبه سریعتر از سریعترین پردازنده Celeron است. البته علاوه بر سرعت نسل پنتیوم در مواردی مثل کش و سرعت bus هم از سلرون سر هستند.

هر هسته CPU در واقع مشابه یک CPU عمل می کنه و یک CPU چند هسته ای مثل اینه که PC شما چند تا CPU داشته باشه و توی نرم افزارهایی که این امکان رو دارن که از چند هسته برای پردازش استفاده کنن قدرت رو حتی چند برابر می کنن. (بسته به تعداد هسته های CPU).

اما با مراجعه کنندگان که در مورد هسته سی پی یو صحبت می کنم اغلب دو مشکل دارند: یکی اینکه به اشتباه i3 یا i5 را به منزله 3 هسته یا 5 هسته ای می دانند، یکی دیگر هم اینکه در مورد محصولات amd اغلب نمی دانند هسته چطور مشخص می شود.

اول این core i چست؟ در مورد اينتل تمامي پردازنده‌هاي سنتي و در حال منسوخ شدن آنها تحت استاندارد سوكت LGA با 775 پايه هستند ، اما پردازنده‌هاي جديد با تكنولوژي Core i داراي 1156 يا 1366 پايه‌اند (حتي اين سوكتها نيز طي سال آينده جمع ميشوند!) و در Core i نسل دوم فعلا 1155 پايه وجود دارد.

حالا چند هسته ای بودن را از کجا تشخیص بدهیم: اگر در مدل cpu سیستمتان عبارت duo را مشاهده کردید به منزله دو هسته ای بودن هست، چهار هسته ای با عنوان Quad يا Quadro شناخته ميشدند و با عبارت حرف Q يا QX مشخص ميگردند مثلا QX9650 یا Q6600 و Q9300 . و نسل 6 هسته ای هم با x مشخص می شوند. اگر در مشخصات سیستمتان هم عبارت extreme مشاهده کردید این را بدانید که این تراشه با بهره مندی از 4 هسته تنها 45 وات انرژی مصرف می کند.

اگر بدنبال خريد دو هسته‌اي باشيد ، بايد بين سري Core i3 و Core i5 جستجو كنيد و اگر بدنبال خريد 4 هسته‌اي باشيد بايد سراغ Core i5 يا Core i7 از نسل اول و يا نسل دوم (همان Sandy Bridge) برويد كه اين نسل دوم در حدود ديماه 1389 به بازار معرفي شد

این نسل دوم یا همان sandy bridge از نسل اول به این صورت مشخص می شود که پردازنده‌های نسل اول دارای شماره مدل سه رقمی هستند.
مانند پردازنده‌های i3 540 یا i7 860. اما در پردازنده‌های نسل دوم یا سندی‌بریج عدد دو در ابتدای مدل این پردازنده‌ها اضافه شده که نشان‌دهنده نسل دوم است. مدل‌های i3 2100 یا i5 2500 در خانواده سندی بریج قرار دارند. همانطور که از مدل‌ها نیز مشخص است اعضای خانواده نسل دوم دارای شماره مدل چهار رقمی هستند.

اما در اين بين AMD هم بيكار ننشست و CPU دو هسته‌اي خود را آماده نمود و آنرا X2 ناميد كه با تلفيق 64 بيتي ، اكنون Athlon 64 X2 و Sempron 64 X2 را در بازار داشتيم ، مثل Athlon 64 X2 5600+.

چهارهسته‌اي هاي AMD كه با X4 مشخص ميشوند با ورود سري Phenom در طي دو سه سال گذشته به بازار معرفي شدند ، مثل Phenom X4 9750 ، از طرفي AMD يك گروه CPU سه هسته‌اي را توليد و با علامت X3 كرد ، مثلا Phenom X3 8750 ، اينها با رقم 8 در ابتدا شماره‌گذاري ميشدند.

اما اكنون پردازنده‌هاي Phenom II را داريم كه پيشرفتهاي درخور توجهي را نشان ميدهند ، سري اتلون و سمپرون نيز دوباره چند وقتيست كه سر و كله‌شان پيدا شده است اما اينبار با تغييرات ، سري جديد اتلون ، Athlon II ناميده شده است ، برخي از اينها دو هسته‌اي و برخي چهار هسته‌اي هستند و فعلا AMD مشغول توليد انبوهي از انواع و اقسامشان است.

علاوه بر اينها چندين ماه است كه سري 6 هسته‌اي AMD در بازار ما نيز فراوان پيدا ميشود ، نمونه‌هاي معروفي از آنها ، 1055T ، 1075T 1090T ميباشند و 1100T قدرتمندترين آنهاست ، با اينحال اينها در نزديك به تمامي موارد ، بهيچوجه قابل قياس و رقابت با پردازنده‌هاي قدرتمند Core i 6 هسته‌اي اينتل نيستند. اين گروه را ميتوان از لحاظ قدرت پردازش ، با Core i5 نسل اول اينتل قياس نیستند. امروزه athlon و phenom عمرشان بسر رسیده و باید از athlonII و phenomII استفاده کنیم. در واقع در کنار x هر عددی که بود تعداد هسته را نشان می دهد.

البته اینتل 8 و 12 هسته ای را هم وارد بازار کرد.

برای استفاده از اینکه کدام یک بهتر است، اتفاق نظر وجود دارد که من حیث مجموع اینتل بهتر از amd است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 36
بازدید دیروز : 182
بازدید هفته : 677
بازدید ماه : 1343
بازدید کل : 41388
تعداد مطالب : 136
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1